Текст песни
Евангелие от Иоанна, Глава 8, стихи 21-30.
21 Опять сказал им Иисус: Я отхожу, и будете искать Меня, и умрете во грехе вашем. Куда Я иду, туда вы не можете прийти.
22 Тут Иудеи говорили: неужели Он убьет Сам Себя, что говорит: “куда Я иду, вы не можете прийти”?
23 Он сказал им: вы от нижних, Я от вышних; вы от мира сего, Я не от сего мира.
24 Потому Я и сказал вам, что вы умрете во грехах ваших; ибо если не уверуете, что это Я, то умрете во грехах ваших.
25 Тогда сказали Ему: кто же Ты? Иисус сказал им: от начала Сущий, как и говорю вам.
26 Много имею говорить и судить о вас; но Пославший Меня есть истинен, и что Я слышал от Него, то и говорю миру.
27 Не поняли, что Он говорил им об Отце.
28 Итак Иисус сказал им: когда вознесете Сына Человеческого, тогда узнаете, что это Я и что ничего не делаю от Себя, но как научил Меня Отец Мой, так и говорю.
29 Пославший Меня есть со Мною; Отец не оставил Меня одного, ибо Я всегда делаю то, что Ему угодно.
30 Когда Он говорил это, многие уверовали в Него.
Комментирует священник Стефан Домусчи:
Чтение, которое мы слышим сегодня, продолжение долгого разговора с иудеями. Христос говорит с ними иносказаниями, к которым они, как люди религиозные, должны быть готовы, но они понимают все лишь в буквальном смысле. И вот, поясняя свои слова, Он говорит: «вы от мира сего, Я не от мира сего», чем подчеркивает ужас той страшной разделенности между миром Божьим и миром людей, которая возникла после грехопадения.
Волей человека в мир, который сотворен прекрасным, входит разделение и страдание, смерть и одиночество. Обратившись к жизни ветхозаветных праведников мы увидим, что сколько бы ни были они благочестивы, они все же болели, старели и умирали. Рассуждая об этом премудрый Соломон приходит к очень печальным выводам: Ибо одна участь для всех, правых и неправых…, праведников и грешников. Там же на страницах ветхого завета мы встречаем буквально вопль пророка Исаии: «О если бы ты разверз небеса и сошел»! И хотя эти слова произнес один пророк, они звучат будто сказаны от лица всего человечества, исстрадавшегося в собственной суете. Поэтому Христос и говорит иудеям, что они умрут во грехах своих, как умирали их отцы и вообще все люди на земле.
Но далее, Он говорит им: ибо если не уверуете, что это Я, то умрете во грехах ваших». Что же это значит? Во-первых, смерть во грехах ставится в зависимость от веры в Него. Если не поверите – умрете. Но во что же надо поверить? В то, что «это Он»? Но кто Он? Если обратиться к греческому тексту мы увидим, что фраза «это я» может быть дословно переведена «это я есть». То есть и по смыслу и по форме она оказывается чрезвычайно созвучной тому Имени, которое Бог открывает пророку Моисею. Он тоже говорит: «Я есть Сущий». И мы слышим, что Христос дословно повторяет эти слова. Когда иудеи не поняли слов «ибо если не уверуете, что это Я, то умрете во грехах ваших», они переспросили его: так кто же ты? И услышали в ответ: «От начала сущий, как и говорю вам». Христос говорит им о Себе как о Боге, как о Том же, Кто говорил с Моисеем, Кто был «от Начала».
И далее, когда Он говорит о кресте: вновь это звучит очень странное выражение: «когда вознесете Сына Человеческого, тогда узнаете, что это Я, и что ничего не делаю от Себя, но как научил Меня Отец Мой». Опять эта, на первый взгляд, странная фраза «это Я», которая, опять отсылает нас к таинственному Имени Божьему.
Так о чем же сегодняшнее чтение?
В первую очередь оно о том, что Исаия получил ответ на свою просьбу: Бог действительно сошел к человеку. Сошел для того, чтобы исцелить разделенность мира, для того, чтобы «смерть во грехах» не была для него единственной перспективой. Однако помня все это, эту любовь и заботу Божью очень важно не забывать так же, что причастны им мы станем только если поверим, что «это Он», то есть Он Бог.
Перевод песни
Gospel of John, Chapter 8, verses 21-30.
21 Again Jesus said to them: I am going away, and you will seek me, and you will die in your sin. Where I go, you cannot come there.
22 Then the Jews said: Is he really going to kill himself, saying that “where I am going, you cannot come”?
23 He said to them: you are from the lower, I am from the highest; you are from this world, I am not from this world.
24 Therefore, I told you that you will die in your sins; for if you do not believe that it is I, you will die in your sins.
25 Then they said to him, Who are you? Jesus said to them: Jehovah is from the beginning, as I say unto you.
26 I have much to say and judge you; but He who sent Me is true, and what I heard from Him, I say to the world.
27 They did not understand that He spoke to them of the Father.
28 So Jesus said to them: when you exalt the Son of Man, then you will know that it is I and that I am not doing anything from Himself, but as My Father taught Me, I say so.
29 He who sent me is with me; The Father did not leave Me alone, for I always do what He pleases.
30 When He said this, many believed in Him.
Priest Stefan Domuschi comments:
The reading that we hear today is the continuation of a long conversation with the Jews. Christ speaks with them allegories, to which they, as religious people, should be ready, but they understand everything only in a literal sense. And now, explaining his words, He says: “you are from this world, I am not from this world”, which emphasizes the horror of that terrible separation between the world of God and the world of people that arose after the fall.
By the will of man, separation and suffering, death and loneliness enter the world that was created beautiful. Turning to the life of the Old Testament righteous, we will see that no matter how pious they are, they still get sick, grow old and die. Arguing about this, the wise Solomon comes to very sad conclusions: For one fate for all, right and wrong ..., the righteous and sinners. In the same place on the pages of the Old Testament we see literally the cry of the prophet Isaiah: “Oh, if you had opened the heavens and descended!” And although these words were uttered by one prophet, they sound as if spoken on behalf of all mankind, suffering in their own fuss. Therefore, Christ tells the Jews that they will die in their sins, as their fathers and all people on earth died.
But further, He tells them: for if you do not believe that it is I, then you will die in your sins. " What does this mean? First, death in sins is made dependent on faith in Him. If you do not believe it, you will die. But what must be believed? That "this is He"? But who is he? If we turn to the Greek text, we will see that the phrase “this is me” can be literally translated “this is me”. That is, both in meaning and in form, it turns out to be extremely consonant with the Name that God reveals to the prophet Moses. He also says: "I am Jehovah." And we hear that Christ repeats these words verbatim. When the Jews did not understand the words "for if you do not believe that it is I, you will die in your sins," they asked him: so who are you? And they heard in reply: "From the beginning, who is, as I say unto you." Christ tells them of Himself as God, as the same one who spoke to Moses, who was "from the beginning."
And further, when He speaks of the cross: again this sounds a very strange expression: “when you exalt the Son of Man, then you will know that it is I, and that you will not do anything from Himself, but as My Father taught Me.” Again, this, at first glance, strange phrase “this is Me”, which again refers us to the mysterious Name of God.
So what is today's reading about?
First of all, it is that Isaiah received an answer to his request: God really came down to man. He came down to heal the separation of the world, so that "death in sins" would not be his only prospect. However, remembering all this, it is very important not to forget this love and care of God that we will become involved in them only if we believe that “this is He,” that is, He is God.
Официальное видео
Смотрите также: