Текст песни
Alessandro Marcello (1673-1747) -- Concerto For Oboe, Strings, Harpsichord in D Minor (1717) -- 1.Andante Spiccato; 2.Adagio; 3.Presto -- No harpsichord in this version ---- Pre-romantic mainstream, 1700-1815, ?; Clear Sound Technology (CST): Konstantin T
Alessandro Marcello (1673-1747) -- Concerto For Oboe, Strings, Harpsichord in D Minor (1717) -
- 1.Andante Spiccato; 2.Adagio; 3.Presto -
- No harpsichord in this version --
-- "Pre-romantic mainstream, 1700-1815" project, ?;
Clear Sound Technology (CST) - sound edition especially for this project - Konstantin Totcheny/author, May, 2014
Писать об этом произведении можно много, пространно и глубинно, но так и не докопаться до его сути.
Что это? Божественный дар, насмешка Космоса или просто всплеск невообразимого Гения?
В своем монументальном (хотя и весьма спорном) музыковедческом труде "Основная История музыки от Античных времен до настоящего времени"1776-1789 гг (CHARLES BURNEY - A GENERAL HISTORY OF MUSIC From the Earliest Ages to the Present Period (1789)) Чарльз Берни называет десятки композиторов разных эпох, кого вскольз, кого подробно (с Рамо долго и пространно спорит), но ни полсловом не упоминает композитора Алессандро Марчелло (Бенедетто Марчелло упоминает). Странно и нелепо для музыковеда, пишущего специальный труд для королевы Англии. Уж в его-то время это мощнейшее произведение должно было быть среди самых-самых, коль скоро, по официальным данным, вышло оно в 1717 году и вряд ли затерялось среди множества произведений своего времени. Или Берни (подобно современному музыковедению) относил Алессандро к композиторам-любителям? Лично я так не думаю, просто Чарльз Берни, как человек образованный (хотя и предвзятый), прекрасно знал, кому именно принадлежит данное произведение. А вот мы не знаем. И можем только догадываться. По некоторым - очевидным и не очень - признакам.
Начнем с названия " Концерт для Гобоя, Струнных и Клавесина Ре-минор".
Здесь важно обратить внимание на две вещи:
1. Концерт для гобоя
2. Клавесин
1. Если произведение написано в 1717 году, то композитор, написавший его, так или иначе опирался на современный ему музыкальный формат. Таковым был Кончерто Гроссо, где доминировало Концертино, т.е. ансамбль струнных инструментов, в сопровождении оркестра и клавесина. Концерт для духового инстумента был совершенным ноу-хау своего времени. Это первое. Второе: формат концерта - трехчастный (то самое "быстро-медленно-быстро", что можно было отметить как тенденцию у Корелли в его Кончерто Гроссо, написанное незадолго до смерти, а Корелли умер в 1713 г), и это уже второе ноу-хау. Не слишком ли круто для композитора-любителя? При этом нельзя не заметить удивительную гармоническую устойчивость произведения. Перед нами стройное полотно, без характерных для музыки того времени агармоничных шатаний и брожений.
2. Клавесин указан как обязательный музыкальный инструмент в данном произведении. При этом я ни на одной записи клавесина не слышал. Да и струнный ансамбль сопровождения сложно назвать "барочным", т.е. с виолой дамур и виолой да гамбой вместо альта и виолончели, ну и барочной скрипкой (с металлическим полу-виольным звучанием, а не "соломенным", как у романтической скрипки). Получается: либо это подделка более позднего времени (пост-сальерьевских романтиков, например, каковыми, скорее всего, является большинство подделок в музыке, сплошь и рядом ныне исполняемой на романтических скрипках, о существовании которых большинство "гениев" не подозревало даже), либо произведение намеренно искажено, и партия клавесина или не берется в расчет исполнителями по давней традиции, или попросту утеряна/уничтожена.
Если представить себе обычный среднестатистический оркестр 1717 года, то он бы выглядел примерно так:
Клавесин
Пара барочных скрипок (переходный вид от средневековых виол до скрипок времен Страдивари или Гварнери)
Виола дамур (очень "сочный" инструмент в альтовом регистре)
Виола да гамба (мощный низовый ин
Перевод песни
Alessandro Marcello (1673-1747) - Concerto For Oboe, Strings, Harpsichord in D Minor (1717) - 1.Andante Spiccato; 2.Adagio; 3.Presto - No harpsichord in this version ---- Pre-romantic mainstream, 1700-1815,?; Clear Sound Technology (CST): Konstantin T
Alessandro Marcello (1673-1747) - Concerto For Oboe, Strings, Harpsichord in D Minor (1717) -
- 1.Andante Spiccato; 2.Adagio; 3.Presto -
- No harpsichord in this version -
- "Pre-romantic mainstream, 1700-1815" project,?;
Clear Sound Technology (CST) - sound edition especially for this project - Konstantin Totcheny / author, May, 2014
You can write a lot about this work, at length and in depth, but you never get to the bottom of its essence.
What is it? A divine gift, a mockery of the Cosmos or just a surge of unimaginable Genius?
In his monumental (albeit highly controversial) musicological work "The Basic History of Music from Ancient Times to the Present" 1776-1789 (CHARLES BURNEY - A GENERAL HISTORY OF MUSIC From the Earliest Ages to the Present Period (1789)), Charles Burney calls dozens of composers of different eras, some in passing, some in detail (with Rameau long and at length argues), but not a word mentions the composer Alessandro Marcello (Benedetto Marcello mentions). It's strange and ridiculous for a musicologist writing a special work for the Queen of England. Already at that time, this most powerful work should have been among the most, since, according to official data, it came out in 1717 and was hardly lost among the many works of its time. Or did Bernie (like modern musicology) classify Alessandro as an amateur composer? Personally, I don't think so, it's just that Charles Bernie, as an educated person (albeit biased), knew perfectly well who exactly this work belongs to. But we don't know. And we can only guess. For some - obvious and not so - signs.
Let's start with the title "Concerto for Oboe, Strings and Harpsichord in D Minor".
It is important to note two things here:
1. Concerto for oboe
2. Harpsichord
1. If the work was written in 1717, then the composer who wrote it, in one way or another, relied on the contemporary musical format. This was the Concerto Grosso, where Concertino dominated, i.e. ensemble of stringed instruments, accompanied by orchestra and harpsichord. The concert for wind instrument was the perfect know-how of its time. This is the first thing. Second: the format of the concert is three-part (the same "fast-slow-fast", which could be noted as a tendency in Corelli in his Concerto Grosso, written shortly before his death, and Corelli died in 1713), and this is the second know-how ... Isn't it too cool for an amateur composer? At the same time, one cannot fail to notice the amazing harmonic stability of the work. Before us is a slender canvas, without the agharmonic wavering and fermentation characteristic of the music of that time.
2. The harpsichord is listed as a mandatory musical instrument in this piece. At the same time, I did not hear the harpsichord on any recording. And the accompaniment string ensemble can hardly be called "baroque", ie. with viola damur and viola yes gamba instead of viola and cello, and a baroque violin (with a metallic semi-viola sound, not "straw" like a romantic violin). It turns out: either it is a fake of a later time (post-Salieri romantics, for example, which, most likely, is the majority of fakes in music, nowadays often performed on romantic violins, the existence of which most "geniuses" did not even suspect), or a work deliberately distorted, and the harpsichord part is either not taken into account by the performers according to a long tradition, or is simply lost / destroyed.
If we imagine an ordinary average orchestra of 1717, then it would look something like this:
Harpsichord
A pair of baroque violins (transitional view from medieval viols to violins from the time of Stradivari or Guarneri)
Viola damur (very "juicy" instrument in the alto register)
Viola da gamba (powerful grassroots in
Смотрите также: