Текст песни
Wikipedia:
The Imperial March or "Darth Vader's Theme" (Episodes I, II, III, V and VI). The theme that represents the totalitarian Galactic Empire as a whole, and Darth Vader specifically. More than other Star Wars themes, the March has attained an iconic status in the Western consciousness as a general "evil theme", and as such is used to portray power at public events, sometimes seriously, sometimes with tongue in cheek (as in sporting events). It has been used on multiple occasions to introduce a scene featuring the "evil" Montgomery Burns on the animated comedy The Simpsons. Musical features include relentless martial rhythm and dark, non-diatonic harmonic support. In the Original Trilogy, The Imperial March also represents all that is the Empire; therefore, it is nearly equivalent to a galactic anthem. Williams retrograded the theme for the prequel trilogy, subtly embedding it in Anakin's innocent theme and the evolution of the Republic (represented by the clone troopers) into the Empire. It is heard with progressive prominence through Episodes II and III, signaling critical points in Anakin's downward spiral to the Dark side. In the March's final rendition, accompanying Vader's death in Episode VI, Williams reverses the effect of the theme, by means of reduced orchestration and volume. It ends with a cadence of solos (strings, flute, clarinet, horn and, ultimately, harp) as Vader expires.
Перевод песни
Википедия:
Императорский марш или «Тема Дарта Вейдера» (Эпизоды I, II, III, V и VI). Тема, которая представляет тоталитарную Галактическую Империю в целом и Дарта Вейдера в частности. В большей степени, чем другие темы «Звездных войн», марш приобрел культовый статус в сознании Запада как общая «злая тема», и как таковой используется для изображения власти на публичных мероприятиях, иногда серьезно, иногда иронично (как в спорте События). Его неоднократно использовали для представления сцены с участием «злого» Монтгомери Бернса в анимационной комедии «Симпсоны». Музыкальные особенности включают в себя безжалостный боевой ритм и мрачную, недиатоническую гармоническую поддержку. В Первоначальной трилогии Имперский марш также представляет все, что есть Империя; поэтому он почти эквивалентен галактическому гимну. Уильямс ретроградирует тему трилогии приквела, тонко встраивая ее в невинную тему Энакина и эволюцию Республики (представленной солдатами-клонами) в Империю. Он становится все более заметным в Эпизодах II и III, сигнализируя о критических точках нисходящей спирали Энакина к Темной стороне. В последней мартовской интерпретации, сопровождавшей смерть Вейдера в Эпизоде VI, Уильямс обращает эффект темы, уменьшая оркестровку и громкость. Он заканчивается каденцией соло (струнные, флейта, кларнет, валторна и, в конечном счете, арфа), когда Вейдер умирает.
Смотрите также: