Текст песни
01 ОКТЯБРЯ 2017. ОБЩЕЕ СЛУЖЕНИЕ ЦЕРКВИ.
СВОБОДА ОТ НЕНАВИСТИ И ГНЕВА
Сегодня я хочу говорить о том, как важно смотреть за движениями сердца, которые мы ощущаем и размышлять какое чувствование движет нами. Мы доверяем своим чувствованиям и зачастую не задумываемся, что не всякому движению сердца нужно следовать, не всякому чувствованию доверять. Приведу очень яркий Библейский пример: Быт. 34 целиком. Ключевой стих сегодня для нашего рассуждения таков: Сыновья же Иакова пришли с поля, и когда услышали, то огорчились мужи те и воспылали гневом, потому что бесчестие сделал он Израилю, переспав с дочерью Иакова, а так не надлежало делать. Быт. 34:7. Если мы мыслим и рассуждаем по человечески, то они поступили именно так, как должно поступать в подобных случаях, но с точки зрения Бога, который есть Сердцеведец, они совершили нечто для них самих совершенно не полезное и когда в конце своей жизни Иаков пророчествует слова от Бога в жизнь своих сыновей, то он даёт негативную оценку этих действий и объясняет почему: Симеон и Левий братья, орудия жестокости мечи их; в совет их да не внидет душа моя, и к собранию их да не приобщится слава моя, ибо они во гневе своем убили мужа и по прихоти своей перерезали жилы тельца; проклят гнев их, ибо жесток, и ярость их, ибо свирепа; разделю их в Иакове и рассею их в Израиле. Быт. 49:5-7. Через эту месть сердца братьев ожесточились, этот гнев и ярость как тлеющие угли были живы в их душах и уже в 37 главе Бытия описывается, как они сначала хотят убить, а затем продают в рабство уже своего родного брата – Иосифа! Они передумали его убивать только потому, что убийство не принесло бы им выгоды, а продажа обогатила их: И взяли его (Иосифа) и бросили его в ров; ров же тот был пуст; воды в нем не было. И сели они есть хлеб, и, взглянув, увидели, вот, идет из Галаада караван Измаильтян, и верблюды их несут стираксу, бальзам и ладан: идут они отвезти это в Египет. И сказал Иуда братьям своим: что пользы, если мы убьем брата нашего и скроем кровь его? Пойдем, продадим его Измаильтянам, а руки наши да не будут на нем, ибо он брат наш, плоть наша. Братья его послушались. Быт. 37:24-27. Ненависть и гнев «запущенные» в действие по одной причине, не останавливаются сами собой, даже если причина кажется «веской»! Они продолжают искать жертву и при малейшем, даже только кажущемся, поводе «выплёскиваются» из наших душ производя разрушение всего доброго, и прежде всего они пытаются разрушить отношения любви. Я думаю, что именно по этой причине Господь и говорит нам в Нагорной проповеди: Вы слышали, что сказано древним: не убивай, кто же убьет, подлежит суду. А Я говорю вам, что всякий, гневающийся на брата своего напрасно, подлежит суду; кто же скажет брату своему: 'рака', подлежит синедриону; а кто скажет: 'безумный', подлежит геенне огненной. Мф. 5:21-22. Как мы можем понять не напрасно ли мы гневаемся? Иисус буквально приравнивает здесь гнев к убийству. И именно потому и отменили смертную казнь, заменив её пожизненным, что было слишком много судебных ошибок! Друзья, когда мы гневаемся, как нам знать, что наш гнев не напрасен? Как нам не услышать однажды от Бога, подобно сынам Иакова, что наш гнев проклят? Мне кажется, что мы недооцениваем опасность гнева для нас самих! И там же, чуть далее в Нагорной проповеди Иисус говорит о ненависти к врагу: Вы слышали, что сказано: люби ближнего твоего и ненавидь врага твоего. А Я говорю вам: любите врагов ваших, благословляйте проклинающих вас, благотворите ненавидящим вас и молитесь за обижающих вас и гонящих вас, да будете сынами Отца вашего Небесного, ибо Он повелевает солнцу Своему восходить над злыми и добрыми и посылает дождь на праведных и неправедных. Мф. 5:43-45. И конечно мы все понимаем, что здесь говорится о отношении к людям и мы честно стараемся и учимся благословлять и любить тех, кто враждует против нас. Но постепенно мы, как верующие люди, начинаем понимать, что за всякой враждой и ненавистью по отношению к нам стоят не только люди, а более всего там идет внушение ненависти со стороны того, кого мы называем «врагом наших душ». И конечно мы понимаем, что у дьявола есть все причины нас ненавидеть, это его сущность и это его проклятие, жить в этой ненависти к нам, детям Божиим. Но сегодня у меня к вам другой, не так совершенно понятный вопрос: А нам самим полезно ли ненавидеть дьявола в ответ на его ненависть к нам? Мы молимся и «запрещаем» силам зла то или иное действие и это наше дело, заповеданное и порученное нам – «наступать на всю силу вражью» (Лук. 10:19), но вот вопрос сегодняшнего служения: Храним ли мы при этом наши сердца от ненависти? В Новом Завете очень кратко, но всё же говорится об отношении сердца к врагу у духовных личностей: Михаил Архангел, когда говорил с диаволом, споря о Моисеевом теле, не смел произнести укоризненного суда, но сказал: 'да запретит тебе Господь'. Иуд. 1:9. Здесь говорится, что «точку» в определении степени вины врага наших душ ставит только Отец наш Небесный! Обратите внимание, как во время искушени?
Перевод песни
01 OCTOBER 2017. GENERAL SERVICE OF THE CHURCH.
FREEDOM FROM HATE AND ANGER
Today I want to talk about how important it is to watch the movements of the heart that we feel and reflect on what feeling drives us. We trust our feelings and often do not think that not every movement of the heart should be followed, not every feeling should be trusted. I will give you a very striking Biblical example: Gen. 34 entirely. The key verse for our reasoning today is this: the sons of Jacob came from the field, and when they heard, those men were grieved and burned with anger, because he had done dishonor to Israel, having slept with Jacob's daughter, and it was not necessary to do that. Gen. 34: 7. If we think and reason humanly, then they did exactly what should be done in such cases, but from the point of view of God, who is the Heater of the Heart, they did something completely unhelpful for them, and when at the end of his life Jacob prophesies the words from God into the lives of his sons, then he gives a negative assessment of these actions and explains why: Simeon and Levi are brothers, their swords are weapons of cruelty; may my soul not enter into their counsel, and my glory may not join their congregation, for in their anger they killed their husband and cut the veins of the calf at their whim. Cursed is their wrath, for it is cruel, and their wrath, for it is fierce; I will divide them in Jacob and scatter them in Israel. Gen. 49: 5-7. Through this vengeance, the brothers' hearts hardened, this anger and rage, like embers, were alive in their souls, and already in the 37th chapter of Genesis it is described how they first want to kill, and then sell their own brother Joseph into slavery! They changed their minds to kill him only because the killing would not bring them any profit, and the sale enriched them: And they took him (Joseph) and threw him into the pit; the pit was empty; there was no water in it. And they sat down to eat bread, and looking, they saw, behold, a caravan of Ishmaelites was coming from Gilead, and their camels were carrying styrax, balm and incense: they were going to take it to Egypt. And Judas said to his brothers: What is the use if we kill our brother and hide his blood? Come, let us sell him to the Ishmaelites, and let our hands not be on him, for he is our brother, our flesh. The brothers obeyed him. Gen. 37: 24-27. Hate and anger "set in motion" for one reason, do not stop by themselves, even if the reason seems "good"! They continue to look for a victim and at the slightest, even only seeming, occasion "splash out" from our souls, causing the destruction of all good, and first of all they try to destroy the relationship of love. I think that it is for this reason that the Lord tells us in the Sermon on the Mount: You have heard what was said to the ancients: do not kill, whoever kills is subject to judgment. But I tell you that everyone who is angry with his brother in vain is liable to judgment; whoever says to his brother: 'cancer' is subject to the Sanhedrin; and whoever says, 'foolish,' is subject to fiery hell. Mt. 5: 21-22. How can we understand if we are angry in vain? Jesus literally equates anger with murder here. And precisely because of the abolition of the death penalty, replacing it with a life sentence, there were too many judicial errors! Friends, when we are angry, how do we know that our anger is not in vain? How can we not one day hear from God, like the sons of Jacob, that our wrath is cursed? It seems to me that we underestimate the danger of anger to ourselves! And in the same place, a little further in the Sermon on the Mount, Jesus speaks of hatred for the enemy: You have heard that it is said: love your neighbor and hate your enemy. But I say to you: love your enemies, bless those who curse you, do good to those who hate you, and pray for those who offend you and persecute you, that you may be sons of your Heavenly Father, for He commands His sun to rise over the wicked and the good and sends rain on the righteous and unjust. Mt. 5: 43-45. And of course, we all understand what is said here about the attitude towards people and we honestly try and learn to bless and love those who are at enmity against us. But gradually we, as believers, begin to understand that behind any hostility and hatred towards us are not only people, but most of all there is an instillation of hatred from the side of whom we call "the enemy of our souls." And of course we understand that the devil has every reason to hate us, this is his essence and this is his curse, to live in this hatred towards us, the children of God. But today I have another, not so completely clear question for you: Is it useful for us ourselves to hate the devil in response to his hatred for us? We pray and “forbid” the forces of evil to do this or that action and this is our work, commanded and entrusted to us - “to tread on all the power of the enemy” (Luke 10:19), but here is the question of today's ministry: Do we keep our hearts from hatred? The New Testament very briefly, but still speaks of the attitude of the heart to the enemy among spiritual persons: Michael the Archangel, when he spoke with the devil, arguing about the body of Moses, did not dare to utter a reproachful judgment, but said: 'May the Lord forbid you.' Jude. 1: 9. It says here that only our Heavenly Father sets the "point" in determining the degree of guilt of the enemy of our souls! Notice how during temptation?